Офіційні звіти – лише вершина айсберга, – експерт про справжні витрати на вибори 2020
За приблизними підрахунками експертів, партії на місцевих виборах 2020 витрачали 4 з половиною мільйонів доларів за місяць лише на рекламу. Однак офіційної статистики реальних витрат ми однаково не дізнаємось.
Про це сказав аналітик Комітету виборців України Денис Рибачок в ефірі 24 каналу. Він розповів, чи реально підрахувати скільки приблизно коштує рекламувати кандидата та партію протягом 2-х місяців.
Цікаво Скільки партії витратили на рекламу в Facebook за два місяці: сума вражає
Реальні цифри
Формальні цифри, які партії й кандидати покажуть у своїх фінансових звітах відрізняються від реальної картини, наголосив експерт.
Рівень "тінізації" виборів в Україні залишається надзвичайно великим. Те, що ми бачимо в офіційних звітах – лише вершина айсберга,
– наголосив Рибачок.
Як це регулюють в Європі vs в Україні
Щоб вивести з тіні реальні цифри у тій же Європі на це впливає багато чинників – починаючи від змін в законодавстві й до забезпечення комісії з перевірки звітів. У нас же ці звіти перевіряють територіальні виборчі комісії.
"Ми повинні розуміти, що люди часто не мають жодних ресурсів для повноцінної перевірки", – пояснив Рибачок.
Він зазначив, що ресурсні можливості територіальної комісії – дуже обмежені. Тому часто ця перевірка зводиться до формальностей. Натомість скільки реально витрачають коштів – не перевіряють.
До того ж традиційно є тіньові видатки у виборчій кампанії, які ніхто не побачить у звітах. А саме, гроші йдуть на:
- оплату праці агітаторів;
- партійні штаби;
- доплати для членів комісії;
- виплати спостерігачам від партії в день голосування.
Їх ніде і ніколи не відображають, але більшість кандидатів це точно робить. Уникнути цю ситуацію можна було б, якби держава виплачувала більшу зарплату членам комісії.
Зараз мовиться про невеликі суми – приблизно 400 гривень за день голосування. Тому у них є потреба брати гроші від політпартій,
– наголосив Рибачок.
Питання фінансової прозорості на місцевих виборах перебуває на особливо низькому рівні. А реальні видатки, на жаль, ми навряд побачимо.
Зверніть увагу! 23 жовтня – останній день, коли політичні сили можуть проводити агітацію. Місцеві вибори пройдуть 25 жовтня. Детально про них читайте за посиланням.