Восени 2020 року змінюються не лише правила гри, а й формат так званої "передвиборчої гречки". Детальніше – в матеріалі журналістів 24 каналу.

Цікаво Чому боротьба на місцевих виборах буде запеклою: думки експертів

► Встановлення дитячих майданчиків, нове устаткування для місцевої школи чи шматок асфальту в подарунок відтепер вважаються підкупом та караються штрафом до 5 100 гривень.

►Поширення агітаційно-сувенірної продукції також є злочином – якщо її вартість не перевищує 3% від прожиткового мінімуму, тобто 68,01 гривню.

► Крупи, макарони і цукор, цигарки та алкоголь у подарунок виборцю або підприємству – це тягне за собою вже кримінальну відповідальність.

Однак, експерти не впевнені, чи знищать нові закони роками напрацьовані схеми.

"Можна людину ангажувати на роботу агітатором. І за це вона отримує кошти. Підписує договір, частину грошей отримує до виборів, а частину після – залежно від результатів виборів", – прокоментував політолог Володимир Фесенко.

Формально це виглядає як плата за агітацію, а де-факто є підкупом виборця, але закону це не суперечить,
– пояснив він.

Агітаційна реклама

Агітаційний ролик як вишенька на торті політичного сезону: цей інструмент заманювання виборця – наче окремий вид мистецтва. І змінюється він в залежності від потреб виборця, а не від законодавчих змін.

Наприклад, у 2006 році однією з найпопулярніших тем політичних змагань було мовне питання. Втім, на відміну від нинішніх реалій, обговорювали тему мови в контексті утисків російськомовного населення.

Приклад політичної реклами 2006 року: дивіться відео

Однак, зовсім іншого забарвлення подібні "агітреклами" набули вже після анексії Криму та з початком війни на Донбасі. Тоді українською заговорили навіть проросійські політичні сили.

Геополітичні теми мають вже менший вплив на виборця. Апелювання до російської, української чи інших мов досі є актуальним, але дає менші результати. Навіть проросійські політичні сили переходять на українську,
– зазначив політолог Олег Саакаян.

Важливо розуміти, що ефектні біл-борди та сюжети у ЗМІ можуть дозволити собі лише грошовиті кандидати, які йтимуть до омріяного крісла під прапорами відомих партійних брендів.

Важче буде достукатися до виборця кандидату з обмеженими фінансами. Але той, хто бажає отримати мандат, буде готовий на все, аби отримати ваш голос.